Działania podjęte w Szkole Podstawowej im. Stanisława Palczewskiego w Drygałach w związku z Tygodniem dla Ziemi:
W dniach 20-24 kwietnia w Szkole Podstawowej im. St. Palczewskiego w Zespole Szkół w Drygałach odbyła się akcja „Tydzień dla Ziemi” w ramach obchodów Światowego Dnia Ziemi. Głównym organizatorem akcji jest Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie. W ramach tej akcji podjęliśmy szereg działań, które ukazały alternatywne sposoby spędzania czasu przy jednoczesnym podniesieniu świadomości ekologicznej uczniów.
Uczniowie brali udział w:
1. Biegu dla Ziemi (21 kwietnia 2015r.) 80 uczniów klas 5-6
W biegu wzięli udział uczniowie klas szóstych i piątych. Bieg połączony był z edukacją prozdrowotną oraz przyrodniczą. Nauczyciele wychowania fizycznego rozmawiali z uczniami o aktywnych formach wypoczynku, a nauczyciel przyrody podczas odpoczynku w lesie, przeprowadził pogadankę z uczniami o budowie lasu, jego funkcji rekreacyjnej, gospodarczej oraz jego ochronie.
2. Przyroda bez zużytych baterii
Uczniowie naszej szkoły pod kierunkiem nauczycieli opracowali Szkolny Kodeks postępowania z zużytymi bateriami, opracowali i przeprowadzili wśród społeczności lokalnej ankietę, wykonali i rozstawili pojemniki na zużyte baterie w okolicznych sklepach. Wszyscy aktywnie włączyli się w zbiórkę baterii. Ponadto uczniowie klas szóstych przygotowali i przedstawili prezentację multimedialną dla młodszych uczniów ukazującą negatywny wpływ baterii na środowisko przyrodnicze.
3. Na tropie odnawialnych źródeł energii
Wycieczki, które odbyły się w dniach 20-24 kwietnia bieżącego roku szkolnego wykazały, że w naszej miejscowości tylko na 2 budynkach są kolektory słoneczne, które wykorzystywanesą do podgrzewania wody oraz w 1 gospodarstwie domowym jest pompa ciepła.
4. Różnorodność gatunków zwierząt oraz drzew i krzewów w najbliższym otoczeniu
Uczniowie pracując w terenie rozpoznawali występujące gatunki roślin oraz zwierząt. Korzystali przy tym z atlasów i konsultowali się z nauczycielami. W grupach wychowania przedszkolnego przeprowadzono cykl zajęć przybliżających dzieciom gatunki roślin i zwierząt zamieszkujących naszą okolicę. Najbardziej znanym ptakiem, którego można spotkać, jest bocian, często wymieniany przez przedszkolaków. Jednak podczas zajęć pokusiliśmy się o zapoznanie z mniej znanymi gatunkami, które zasiedlają nasze podwórza. Podczas wycieczki staraliśmy się uchwycić w obiektywie aparatu małe ptaki, których śpiew słyszymy od rana. Dzieci zostały również zachęcone do prowadzenia obserwacji na swoich podwórkach. Efektem tych działań są zdjęcia, które wykonały wspólnie z rodzicami. Zdjęcia były prezentowane na zajęciach; wspólnie szukaliśmy informacji o sfotografowanych ptakach. Poznaliśmy bliżej rudzika. Jest to gatunek małego ptaka wędrownego rozpowszechnionego w całej Polsce. Charakterystycznym elementem upierzenia jest ruda pierś, gardło i tył głowy. Bardzo charakterystyczne zachowanie przejawia pliszka siwa, mały ptaszek, którego najliczniejsza populacja występuje na Mazurach. Pliszka biega po ziemi w poszukiwaniu owadów, nieustannie kiwając ogonem w górę i w dół. Popularny mieszkaniec naszych podwórek to szpak. Łatwo go rozpoznać po czarnym upierzeniu z metalicznym połyskiem i licznymi białymi plamami. Ciekawostką dla dzieci był fakt, że szpak umie naśladować odgłosy innych ptaków. Często można je spotkać w ogrodach i sadach. Żywią się czereśniami, wiśniami, śliwkami. Nie zapomnieliśmy o naszym szarym przyjacielu - wróblu domowym, który występuje wszędzie tam, gdzie mieszka człowiek. Jest objęty ścisłą ochroną gatunkową. Żywi się nasionami zbóż, chwastów, wiosną drobnymi owocami. Jeżeli chodzi o rośliny naszej okolicy, to dzieci zwróciły szczególną uwagę na krzewy obecnie kwitnące: forsycję obsypaną żółtymi kwiatami a także mniej popularną w ogrodach kalinę onondagę, tawułę wczesną. Kalina jeszcze przed pojawieniem się liści wypuściła piękne różowe kwiaty. Myślę, że nasza przygoda z roślinami potrwa dłużej, bo będziemy obserwować następne kwitnące krzewy. Nadal poprzyglądamy się ptakom.
W ramach akcji „Tydzień dla Ziemi” szkoła nasza podjęła szereg innych działań:
- Spotkanie z leśnikami (21 kwietnia 2015r.) 93 uczniów klas 1-3 oraz 34 dzieci z oddziałów przedszkolnych
Przedstawiciele Nadleśnictwa Drygały w osobach: leśniczy Paweł Matusiak i leśniczy Sebastian Bazar rozmawiali z uczniami klas 1-3 oraz z dziećmi z oddziałów przedszkolnych o roślinach, zwierzętach żyjących w okolicznych lasach oraz o właściwym zachowaniu się w lesie. - Wiosenne sprzątanie Warmii i Mazur
W akcji wzięło udział sześć klas edukacji wczesnoszkolnej, dwie grupy oddziału przedszkolnego i uczniowie klas IV-VI. Uczniowie zaopatrzeni w kolorowe worki i rękawiczki, pozytywnie zmotywowani szczytnym celem wyruszyli na wielkie sprzątanie. Z wielką ostrożnością zbieraliśmy odpady, a szczególnie szkło. Wypełnione po brzegi worki przenieśliśmy na teren szkoły. Uczniowie zrozumieli, jak ważne jest ograniczenie odpadów ilości śmieci.
- Wycieczka na ścieżkę edukacyjną
Dzieci z oddziału przedszkolnego wraz ze swoimi paniami zwiedziły ścieżkę edukacyjną Nadleśnictwa Drygały. Poznały różne gatunki roślin, zwierząt i ptaków.
- Rozpoznawanie roślin przed szkołą
- Apel z okazji Światowego Dnia Ziemi (22 kwietnia 2015r.) pod hasłem: „Las, Woda, Miasto”
Uczniowie klas 2a,b oraz 3b przygotowali i wystawili dla całej społeczności szkolnej montaż słowno- muzyczny, w którym promowali ekologię i ochronę środowiska.
- Zieleń szkolna.
- Szkolna hodowla patyczaków i ptaszków.
- Konkursy ekologiczne
W ramach akcji „Tydzień dla Ziemi” rozstrzygnięto konkursy ekologiczne:
-
- „Nietypowe domki dla zwierząt” - I miejsce w konkursie zajęła uczennica klasy V b – Dominika Kadelska, pozostali uczniowie otrzymali wyróżnienia.
- „Bajkowe drzewa” – konkurs plastyczny, którego głównym celem było rozwijanie inwencji twórczej i fantazji uczniów. Komisja spośród dostarczonych prac wyłoniła trzy najlepsze i przyznała trzy miejsca.
- „Ekologiczne życie wiodę – ratuję przyrodę” – założeniem konkursu było zwiększenie świadomości ekologicznej oraz rozpowszechnienie proekologicznych nawyków i zachowań wśród uczniów. Konkurs rozpatrywany był w dwóch kategoriach: klasy 0- III i klasy IV- VI. W kategorii I i II wyróżniono trzy pierwsze miejsca oraz dwa wyróżnienia. Wszyscy uczniowie, którzy wzięli udział w konkursach zostaną nagrodzeni