Otaczający świat jest taki, jakim potrafimy go opisać. Niewątpliwie najczęściej używamy do tego języka ojczystego. Mowa polska to jednak coś więcej niż tylko możliwość wyrażania osobistych myśli. To przecież także skarbnica naszej kultury i doświadczeń. 21 lutego obchodziliśmy w całym kraju Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ogłoszony przez UNESCO. Jego ideą jest zwrócenie uwagi społeczności międzynarodowej na bogactwo różnorodności językowej świata i konieczność jego ochrony, a także promocji wielojęzyczności. Został on ustanowiony w czasie 30. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO 17 listopada 1999 roku. W związku z tym wydarzeniem od 21 do 27 lutego w naszej szkole realizowany był projekt Tydzień z Językiem Polskim, którego głównym celem było zainteresowanie uczniów poprawnością i kulturą języka ojczystego, rozwijanie umiejętności pisania, mówienia i czytania. W ramach projektu nauczyciele języka polskiego - p. Danuta Rogińska, p. Justyna Połujańska – Golanko, p. Halina Archacka i p. Małgorzata Zawadzka zorganizowali szereg działań. Na korytarzach szkolnych umieszczone zostały gazetki tematyczne, drzwi sal lekcyjnych udekorowano znanymi cytatami, na oknach rozwieszono wyrazy z trudnościami ortograficznymi.
Podczas lekcji języka polskiego oraz przerw młodzież brała udział w różnych zabawach językowych, takich jak: quizy, kalambury. Rozwiązywała zagadki, krzyżówki, rebusy. Atrakcje te cieszyły się dużą popularnością wśród uczniów. Każdy dzień tygodnia przebiegał pod innym hasłem przewodnim i dotyczył innego zagadnienia: ŚRODA - Savoir vivre językowy CZWARTEK – Z ortografią za pan brat PIĄTEK – Nie taki język straszny PONIEDZIAŁEK - W kręgu słów osobliwych WTOREK – Kto czyta – nie błądzi. Pierwszego dnia (środa) trzeba było wykazać się umiejętnościami w zakresie stosowania poprawnej polszczyzny. Uczniowie klas III gimnazjum, przebrani za polskich znanych językoznawców - Jerzego Bralczyka, Jana Miodka, czuwali nad tym, aby uczestnicy zmagań poprawnie odmieniali trudne słowa, unikając różnego typu błędów. Na korytarzu umieszczono również skrzynkę, do której uczniowie mogli wrzucać swoje uwagi dotyczące kwestii językowych. Czwartek został przeznaczony na opanowanie ortografii, która dla wielu nadal stanowi twardy orzech do zgryzienia. W sali gimnastycznej odbyło się Dyktando Niepodległościowe, które pisali zarówno uczniowie, jak i nauczyciele. Zwycięzcą w kategorii pedagogów została pani Sabina Duchnowska, natomiast wśród uczniów najlepszy okazał się Adrian Krzyżanowski. Gratulujemy. Kolejny dzień był okazją do lepszego poznania przysłów i frazeologizmów polskich. Na lekcji języka polskiego uczniowie projektowali własne logo, które odzwierciedlałoby ich osobowość. Ciekawym przedsięwzięciem było odszukanie brakujących słów we wskazanych frazeologizmach, które zostały umieszczone na stopniach schodów. Poniedziałek upłynął pod znakiem poezji. Uczniowie wyszukiwali w wierszach środki stylistyczne i nazywali je oraz wzbogacali swoje słownictwo. Dla uczniów gimnazjum zorganizowano konkurs wiedzy o języku pt.: „Aby język giętki, powiedział, co pomyśli głowa”. W teście pojawiły się pytania dotyczące historii i kultury języka. Gimnazjaliści wyrazili również swoje zdanie, w formie rozprawki, na temat: „Mowa źródłem nieporozumień”. Zwycięzcą konkursu została Julia Narewska. Brawo. We wtorek rozwijano zainteresowania literaturą piękną, promowano czytelnictwo. Tego dnia uczniowie mogli przebrać się za dowolną postać literacką. Dzięki temu na szkolnych korytarzach zaroiło się od kolorowych, baśniowych bohaterów. Pojawili się m. in.: królewna Śnieżka, Ania z Zielonego Wzgórza, Tomek Sawyer, Antygona, Pippi Pończoszanka oraz Jagienka ze Zgorzelic. Obchody Tygodnia z Językiem Polskim upłynęły zatem w bardzo miłej i radosnej atmosferze. Mamy nadzieję, że uczniowie choć w niewielkim stopniu uświadomili sobie, że język polski jest naszym skarbem oraz symbolem narodowym i wszyscy powinniśmy o niego dbać. Wiele emocji wzbudziło dyktando z historią złotówki w tle. Pielęgnujmy i szanujmy język rodzimy nie tylko od święta, ale i na co dzień. Bądźmy świadomymi użytkownikami języka ojczystego.